Ahold rapporteerde een geconsolideerde netto-omzet van 7,8 miljard euro, een
stijging van 7,5 procent. Bij constante wisselkoersen is er sprake van een
groei van de opbrengsten met 5,1 procent. Over heel 2012 bedroeg de omzet
32,8 miljard euro, 8,5 procent meer dan in 2011.

In de Verenigde Staten stegen de opbrengsten met 4,3 procent tot 6,1 miljard
dollar. Dat komt volgens de onderneming onder meer door de manier waarop er
werd gereageerd op de superstorm Sandy. Volgens een zegsman werd er veel
gehamsterd en waren de winkels daarvoor ook goed uitgerust. Water,
batterijen en ingeblikt voedsel waren bijvoorbeeld populair. Sandy had
uiteindelijk een effect van 1 procentpunt op de omzetstijging in het vierde
kwartaal van 4,3 procent. Dat werd echter deels tenietgedaan door een
negatief kalendereffect tijdens de kerstdagen.

Etos

In Nederland dikte de omzet met 7,7 procent aan tot 2,7 miljard euro in het
vierde kwartaal. Dat kwam met name door de toevoeging van 15 voormalige
C1000/Jumbo-winkels die in het tweede halfjaar van 2012 werden omgebouwd.
Etos presteerde ,,teleurstellend”, terwijl Bol.com een ,,sterk kwartaal”
meemaakte.

Albert Heijn wist zijn marktaandeel te vergroten. Naar eigen zeggen presteren
de eerste drie Albert Heijn Pick Up Points voor onlineboodschappen in
Nederland ,,boven verwachting”. In België zijn inmiddels 11 Albert
Heijn-winkels geopend. Het marktaandeel van Albert Heijn-supermarkten in
Nederland kwam in 2012 uit op 33,7 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers
van onderzoeksbureau Nielsen. Dat is een toename van 0,2 procentpunt ten
opzichte van 2011.

Lees ook:

'Sandy komt niet terug voor Ahold'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl